Zvoľ si prosím preferovaný jazyk bolgu:

Slovenský English
SK | EN
Rise & Shine
bookmark
Zdravie

Keď sa stravovanie zdravo stane nezdravým

„Keď sa stravovanie zdravo stane nezdravým.“

Tento krát trochu odbornejší a zároveň osobnejší článok. Táto téma sa ma celkom týka, keďže som si týmto problémom sama prešla. No všetko čo sa nám síce v určitom čase môže zdať ako zlé, je na niečo dobré a ja som veľmi vďačná práve za túto skúsenosť, keďže ma posunula práve tam kde som. Myslím , že tomu rozumiem oveľa viac ako keby som o tom len čítala, otvorila mi dvere k jóge a sebepoznávaniu a ja dúfam, že mi pomôže pochopiť aj ostatných s podobným problémom , takže im budem môcť trošku aj pomôcť. :) 

  Ako sa zdravá strava môže zmeniť na poruchu v stravovaní?

Áno, táto otázka znie zvláštne. Ľudia si myslia , že jesť zdravo v súčasnej dobe plnej pesticídov, GMO stravy, chemikálií, pridaných aditív v jedle a detí rodiacich sa s cukrovkou je tá správna cesta a ja s nimi nemôžem inak ako súhlasiť! Určite majú pravdu. Vyberanie si zdraviu prospešných, prírodných potravín nemusí bezpodmienečne znamenať poruchu v príjme potravy. Avšak súčasná doba kladie veľký tlak na ženy na udržanie určitej postavy- ženy musia byť štíhle aby boli krásne , svalnaté, jesť len „čisté jedlo“. Tento tlak ruka v ruke so psychikou danej osoby a stále nekončiaceho monológu v mysli ľahko prejde zo zdravej stravy na nezdravé a prehnané „zdravé stravovanie“. Touto poruchou trpí stále viac ľudí , najmä mladých žien a je potrebné sa o nej rozprávať. Sama som si prešla ťažším obdobím kedy ma súčasný príval nových informácií o zdravom stravovaní a životnom štýle zmiatol a na základe určitých nie vyslovene nesprávnych, ale dajme tomu nie sediacich na každého informácií som si začala tvoriť vlastné pravidlá podľa ktorých som sa VŽDY riadila.

Čo je orthorexia?

Ako som už na začiatku povedala, orthorexia nie je to isté ako oddanie sa zdravej strave. Jesť zdravé jedlo neznamená bezpodmienečne mať orthorexiu. Orthorexia je porucha príjmu potravy. Je to doslova posadnutosť jedlom, ktorá zahŕňa aj iné psychologické faktory a pre jedinca sa stáva psychologicky a často aj fyzicky škodlivá. Nemýľme si však orthorexiu s anorexiou. Áno orthorexia môže v určitých extrémnych prípadoch prejsť do anorexie no tieto prípady sú zriedkavé. Pri anorexii ľudia jedlá vynechávajú až ich postupne prestanú konzumovať úplne, no pri orthorexii sa ľudia snažia jesť len „čisté“ a zdravé jedlá , čo často vyúsťuje do problému , že zo svojej stravy čiastočne alebo úplne vylučujú celé skupiny „ nevhodných“ potravín. Takže zatiaľ čo anorektici sa zaujímajú najmä o množstvo potravy, ortorektici sa zaujímajú o kvalitu. Medzi príznaky patrí: Posadnutosť prípravou jedla, príprva jedál dni dopredu a nosenie si vždy vlastného „zdravého jedla“, posadnutosť cvičením, vynechávanie určitých potravinových skupín ako mliečne výrobky, mäso, sacharidy, cukry.. prípadne ich výrazne obmedzenie, kontrola času kedy je podľa daného človeka vhodné jesť, strata hmotnosti a svalovej hmoty, podráždenosť, depresia, nesústredenosť, nespavosť, anémia, strata menštruácie,  tráviace problémy... sama som z pôvodných 60 kilogramov veľmi rýchlo schudla na 43. Nemala som energiu, bola som extrémne podráždená, nemohla som spať ale zároveň som bola extrémne unavená, stratila som menštruáciu, bola mi zima, mala som modriny po celom tele, nevedela som sa sústrediť...proste som stratila radosť z môjho života. Jedlo mi ho doslovne riadilo. Respektíve skôr moje myšlienky, ktoré ani na chvíľku nie a nie utíchnuť. Plánovala som si jedálniček dni dopredu, nikdy neporušovala pravidlá, cvičila aj trikrát denne. Niekto si povie, že na dievča so 162 centimetrami je to v poriadku váha. No pre mňa prirodzená určite nebola ( preto VŽDY počúvaj vlastné telo ).  Od malička som športovala, bola svalnatá a mala pomerne vysoký výdaj energie preto mi dostať sa k tomu číslu dalo jednoznačne zabrať ( nie v dobrom slova zmysle ) .  Pridavám aj fotky z tohto obdobia ( aj keď som väčšinu vymazala ) , kde som stále nebola na mojej najnižšej váhe. 

V snahe liečiť si niektoré svoje vlastné choroby alebo, jednoducho povedané, doviesť zdravú výživu až do extrému, tvoria si ľudia postihnutí orthorexiou svoje vlastné presné pravidlá stravovania. Tento problém, ktorý neustále riešia vo svojej hlave im zaberá stále viac času. Vypracovávaju si presné, vlastné stravovacie postupy, plánujú si druh a zloženie jednotlivých pokrmov aj niekoľko dní dopredu, určujú si presný čas kedy je “vhodné” jesť, trávia hodiny v supermarketoch pri vyberaní správnych potravín. Mnohí z nich si nosia so sebou svoje vlastné potraviny vždy keď odídu z domu, pretože sa obávajú konzumovať bežne dostupné pokrmy zo strachu pred tukom, "chemikáliami" alebo ďalšími zložkami, o ktorých sú presvedčení, že ľudom škodia.
V Európe sme teraz zaplavovaní informáciami o tom, čo je v potrave "dobré" a čo je "zlé". Mnohí výživový poradcovia nepovažujú tento prístup za šťastný, pretože v modernej západnej spoločnosti podporuje neurotické vzťahy k potrave. Taktiež majú na nás veľký vplyv reklamy a podvedomé programovanie, pekná žena=chudá žena. Avšak mnoho Európanov kladie pri plánovaní zloženia svojho jedálnička na prvé miesto svoje zdravie bez toho aby prekročili túto tenkú hranicu medzi dodržiavaním zdravého životného štýlu a medzi posadnutosťou zdravým životným štýlom . Ako teda nájsť rovnováhu a neprekročiť hranicu medzi zdravým stravovaním a posadnutosťou?

Rovnako ako v mnohých ďalších aspektoch spojených so stravovaním je kľúčom k riešeniu tohoto problému vďačnosť, trénovanie prítomnosti, rovnováha a nestotožnovanie sa s vlastnými negatívnymi myšlienkami. Zmeny vo výbere potravín majú byť uskutočňované postupne a takým spôsobom, ktorý vyhovuje osobným preferenciám a životnému štýlu. Zdravšie stravovanie má mať pozitívny vplyv na zdravie bez toho, že by obmedzovalo príjemné pocity z vlastného jedla alebo negatívne ovplyvňovalo vzťahy s okolím. Fanatici zdravia, napriek tomu, že robia všetko “správne”, čo sa týka životného štýlu- jedia bio zeleninu, vyhýbajú sa mäsu, mlieku, lepku, cukru a priemyselne spracovaným potravinám, denne cvičia, dodržiavajú 8 hodinový spánok, nepijú alkohol a neužívajú žiadne návykové látky- asi by sme čakali, že týto ľudia budú žiť dlhý, pokojný a bohatý život a že zomrú v kľude vo vysokom veku, však? Ako je teda možné , že práve týto fanatici zdravia sú často častejšie a viac chorý ako ľudia, ktorí fajčia, prejedajú sa smaženým jedlom a denne sedia na gauči pred televízorom? Ak je to naozaj takto myslím , že niečo s definícou zdravého životného štýlu nie je v poriadku. Áno zdravý žiovotný štýl tvorí určitú časť tejto rovnice avšak postupne dochádzam k názoru, že tento aspekt nie je až tak dôležitý ako si mnohí ľudia myslia a “zdravie” oveľa viac súvisí s duševnou pohodou, relaxáciou a všetkými ostatnými okolnosťami v ich životoch. Prehnané sústredenie sa na stravu a každodenne cvičenie začne v človeku spôsobovať veľky stres , ktorí sa v mnohých prípadoch stáva chronický. Tento stress aktivuje HPA os. Myseľ je presvedčená, že je v nebezpečenstve a preto sa aktivuje hypothalamus a zapína sa sympatický nervový system, čo spôsobí, že nadobličky uvoľnia hormóny, ktoré vedú k rôznym metabolickým zmenám v celom tele. Telo začne v podstate ignorovať spánok, imunitné procesy, trávenie, rozmožovanie a sústreďuje sa na beh, dýchanie a úsporu energie aby sa udržalo na žive. Nebezpečenstvo existuje len v mysli, to si však telo neuvedomuje a časom po opätovnom spúšťaní týchto stresových reakcií bude výsledkom viac škody ako osohu. Telo sa nedokáže nikdy uvoľniť a regenerovať čo časom vedie k vzniku veľkého nepokoja a choroby. Chronické vyčerpanie nášho tela si vyberie svoju daň a daná osoba s veľkou pravdepodobnosťou ochorie.

Dnes už viem, že sa nestačí sústrediť len na telo, bez toho aby sme brali do úvahy zdravie mysle. Naše telo nerozhoduje o tom, aký život žijeme, je skôr zrkadlom nášho žitia. A preto by sme nemali zabudnúť tešiť sa zo života len preto aby sme vážili o 10% menej, koniec koncov zážitky s priateľmi, rodinou, láska a ARAŠIDOVÉ MASLO sú jednoznačne veci na ktoré budeme spomínať neskôr v živote. Takže nebuď na seba až tak prísny, občas sa aj odviaž, daj si ten obľúbený koláčik a neber všetko až tak vážne. :) 

A pridávam aj fotky asi z minuleho týždňa aby si videl , že som sa za tie dva roky trosku aj zmenila. Nielen čo sa týka tela ae aj mysle. To síce nevidíš na fotke, ale možno by si mi mohol veriť. :) 

S láskou, Rebi ♡

komentáre

Rebi
Dakujem Fellien. Som rada, ze clanok ta zaujal. :) Idem hned mrknut na tvoj blog !
Fellien
To je krásný článek! Teda i smutný ale konec je krásný! :) já mám aktuálně na blogu článek podobného rázu, tak můžeš kdyžtak mrknout na fellienm.com :).

"Beauty always has and always will be within you- you are the universe, you are the stars, you are the moon. Don´t let anyone ever dull your shine."

"Maybe the journey isn´t so much about becoming anything. Maybe it´s about unbecoming everything that isn´t really you, so you can be who you were meant to be in the first place."

"A healthy outside starts from the inside."

"Be patient. Everything comes to you in the right moment."

"Stop looking for the light. Become it instead."

"Wherever you are be all there."